Spartan Race. Závod plný adrenalinu, dřiny a skvělé zábavy


Když se řeknou překážkové závody, většina lidí si vybaví právě Spartan Race – závod v těžkém terénu plný adrenalinu, bláta a silově či technicky náročných překážek. Láká vás to? Tak si přečtěte, co od závodu čekat, na jaké překážky narazíte, jak trénovat a nechybí ani tipy na české závody.


Co je to Spartan Race

 

Spartan Race jsou nejznámější OCR závody


Když okolo roku 2004 nabývaly na popularitě vytrvalostní závody zvané „Death Race", Američan Joe De Sena přišel s myšlenkou pořádat podobné závody určené široké veřejnosti. První závod pod hlavičkou Spartan Race se konal v roce 2010 v americkém Vermontu. Akce se zúčastnilo okolo 500 závodníků.

Co jsou závody Death Race

Death Race jsou vytrvalostní (zpravidla 48h závody), kdy účastníci překonávají nejen vzdálenost, ale zároveň plní úkoly a absolvují překážky. Závod končí ve chvíli, kdy dojde k vyřazení 90 % závodníků. Tuto extrémní podobu závodů stále v seriálu Spartan Race naleznete, pod názvem Agoge.

 

Ke skutečnému průlomu došlo v roce 2013, kdy se do závodů vložil Reebok a stal se hlavním sponzorem. Díky tomu se závody Spartan Race objevily i u nás (a v celé Evropě), a v tom samém roce dokonce proběhlo mistrovství světa s cenou pro vítěze přes 250 000 dolarů. Závod přenášela televizní stanice NBC.


Spartan Race dnes


Dnes patří Spartan mezi nejoblíbenější a nejrozšířenější OCR závody. Tradičně se pořádá několik typů závodů tak, aby si vybral jak začátečník, tak pokročilý. Který láká vás?

  • kategorie Sprint

Nejkratší trať měří okolo 5 km, během kterých překonáte více jak 20 překážek. Pokud překážku nezvládnete nebo ji nechcete překonávat, čeká vás trest v podobě 30 angličáků.

  • kategorie Super

Pokud je vám 5 km málo, připravte se na 10km trasu a více jak 25 překážek. I terén je těžší. A nevyhnete se ani angličákům, které se staly jakýmsi symbolem závodů Spartan Race.

  • kategorie Beast

Trať dlouhá 20 km s více než 30 překážkami vás už pořádně prověří. Nic pro slabé povahy a ochablé svaly. Ale ten pocit, když zúročíte měsíce tréninku, stojí za to.

  • kategorie Ultra

Vy chcete ještě víc? Pak hledejte Ultra (42+ km), Hurricane Heat (3 až 4h týmový závod), Hurricane Heat 12 Hour (12h týmový závod) nebo vytrvalostní závody Agoge (24h/48h/60h nebo dokud neodpadnete).

Věděli jste, že...

Spartan Race je franšíza, podobně jako třeba McDonald? To znamená, že pořadatel zakoupí licenci na pořádání závodů a s ní dostane veškeré know-how a osvědčené postupy, podle kterých závody pořádat.

 

Typy překážek v závodech Spartan Race


Jestli má někdo smysl pro humor, kapku škodolibosti a horu kreativity, jsou to právě pořadatelé závodů Spartan Race. Každý závod totiž přinese nějaké překvapení. Přesto jsou překážky, které jsou známé – na co se můžete těšit?
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ten pocit je třeba zažít. RING THE BELL #myjsmeSPARTAN #pochopisazvcili #spartan #spartanrace #ringthebell #ring

Příspěvek sdílený Spartan Race Czech Republic (@spartanraceczechrepublic),

Herkulova kláda

Kladka, lano a pytel písku či jiné závaží, to nevěstí nic dobrého. Tak si vyklepejte ruce, závaží musíte nejen vytáhnout nahoru, ale také spustit zpět dolů. Kdo to nedá nebo závaží upustí, toho čekají jak jinak než angličáky.

Hod oštěpem

Jak to asi ten Železný dělal... si můžete vyzkoušet i na závodech Spartan Race. S tím rozdílem, že vy neházíte co nejdále, ale na cíl. Trefíte dřevěný terč nebo slaměného panáka?

Nošení kamene

Chodit se džbánem pro vodu je oproti tomuhle úkolu sranda. Představte si pořádně těžký kámen, který musíte přenést od vlajky k vlajce – tam ho odložit, udělat 5 angličáků a i s kamenem pelášit/v podřepu se sunout zpět.

Nošení kbelíků

A kdo nenosí kámen, ten nosí kbelík. Stačí ho naplnit štěrkem a projít vytyčenou trasu. Jestli si říkáte, že raději rovnou dáte angličáky, máte smůlu – pokud cestou štěrk vysypete, musíte překážku absolvovat znovu. A znovu a znovu.

Plazení se pod ostnatým drátem

Na tuhle překážku se všichni těší a jsou z ní skvělé fotky. Pod drátem se můžete různě plazit, koulet i kutálet, ale překážku nejde obejít, a pokud s sebou máte láhev s pitím či batoh, pod drát musí s vámi.

Přelézání zdí

Je to jako v životě. Když se vám do cesty postaví zeď, můžete ji přeskočit a možná to bude bolet. Nebo ji můžete obejít, ale Spartané u toho dělají 30 angličáků.
 

 

Přes pod skrz

Jakkoliv divně se tahle zpravidla úvodní překážka jmenuje, je vlastně ukázkou toho, co vás v závodě čeká. První zeď přeskočíte, druhou přelezete a u třetí prolezete otvorem.

Přitahování pneumatiky

Vás bolí ruce? Tak vydržte, fňukat se bude až po závodě. Teď vezměte pneumatiku a odtáhněte ji tak daleko, dokud se nenapne lano, ke kterému je připevněná. Pak si sedněte k upevňovacímu kůlu a za lano přitáhněte pneumatiku zpět.

Skok přes oheň

Odvážného nepálí a přeskočení ohně je zpravidla tím posledním, co vás dělí od cíle. Tak zavřete oči a s křikem do toho.
 


 Šplh na laně

Taky jste na základce milovali šplh na laně? Tady to bude o to lepší, že všude bude spousta bahna a musíte až do výšky 5 m. Adrenalin naštěstí funguje a nahoře budete co by dup. Nebo si dáte 30 angličáků.

Traverz přes zeď

Tahle zeď je vlastně boulder, kde musíte po výstupcích přelézt zprava doleva. Nebo opačně. Pokud horolezectví neholdujete, vždy můžete dělat angličáky.

Tyrolský traverz

Představte si lano natažené přes vodu. Jakmile se suchou nohou dostanete na druhou stranu, do vody skočíte a doplavete zpět. Nebo 30 angličáků.


Jak na Spartan Race trénovat
 


Určitě neuškodí kombinace běhu terénem a funkčního tréninku. V posilovně chcete pracovat zejména na horní polovině těla. Vyplatí se také zapracovat na obratnosti, na Spartan Race zkrátka nestačí být jen běžcem vytrvalcem nebo kupou svalů. Trénovat můžete také angličáky nebo plazení bahnem.

Mrkněte na tréninkový plán.


Jak trénovat běh na Spartan Race


Pokud úplně začínáte, klidně zpočátku střídejte běh s chůzí. Když se do běhu vrhnete po hlavě, můžete si trénink znechutit, bude vás bolet úplně všechno a hrozí také zranění. Ani není třeba počítat kilometry, zpočátku si řekněte třeba: „Dám 30 minut indiánem v takovém tempu, abych při něm zvládl i mluvit."

Postupem času se běh stane plynulejším, trénink můžete prodlužovat a zahájit skutečnou přípravu na Spartana.

TOP 3 tipy, jak zefektivnit běžecký trénink


Běhejte v terénu

Náročný terén, bláto, větve a kameny, takové jsou skutečné podmínky závodu. Když své běžecké tréninky přesunete do rozmanitého terénu, v závodě to budete mít snazší.

Hrajte si s tepovou frekvencí

Tempo, ve kterém zvládnete mluvit, se nazývá aerobní zónou. V tomhle tempu byste měli trénink začít i skončit. Uprostřed tréninku můžete zařadit rychlejší úseky, kdy se trochu zadýcháte – což povede ke zlepšování fyzičky.

Zařaďte intervaly

Intervaly jsou krátké úseky v intenzivním běžeckém tempu. Pro účely Spartan Race pomůžou zejména výběhy kopců nebo schodů. Můžete například 10× pokořit prudký 100m kopec. Po každém úseku (= 1 vyběhnutí kopce) se vydýcháte a jdete znovu.

 

Jak posilovat (nejen) horní polovinu těla


Trénovat můžete jak venku, tak v posilovně. Na začátku každého tréninku patří zahřátí – můžete se například rozklusat, skákat přes švihadlo či skákat panáka.


1. Ukázka outdoorového tréninku


Nejprve se 10 minut rozklusejte. Poté vezměte švihadlo a dejte 100 přeskoků. Následně se vrhněte na angličáky, řekněme 10. Pak sérii skoků přes švihadlo a angličáků 1 až 2× zopakujte.

Jste zahřátí? Tak se trochu vydýchejte a pusťte se do 15 výpadů na každou nohu. Poté 15 kliků. A jelikož jste zatím poměrně čistí, dejte si sérii 4× plazení po 25 m.

Unavení? Nebojte, čeká vás už jen 10 dřepů se zátěží. Na závěr doporučujeme pomalý výklus a také strečink.


2. Ukázka tréninku v posilovně


Zahřejte se 10 minut na běžeckém pásu nebo cyklistickém trenažéru. Následně udělejte 70 angličáků a 30 dřepů se zátěží. Přidejte 10 dřepů na 1 noze a opakujte i pro druhou nohu.

Dejte 3 série po 15 shybech. Přejděte k veslařskému trenažéru a makejte, dokud můžete. Poté se ještě vyklusejte, vydýchejte a protáhněte.

Nejste si jistí, jak sestavit trénink?

Pak se přidejte na veřejné tréninky Spartan Race, jsou dokonce zdarma. Tréninky probíhají minimálně 2× týdně a stojí za nimi nadšenci a zkušení trenéři. Vyhledejte tréninkovou skupinu Spartan Race.


Kam za závody Spartan Race v ČR
 


Každý rok narazíte na minimálně 4 závody. Mezi místa, kde se už závody Spartan Race odehrávaly, patří Liberec, Kutná Hora, Kroměříž, Dolní Morava, Kouty nebo třeba Lipno. Nejčastěji narazíte na kategorie Sprint a Super. Nechybí však ani brutální kategorie Beast.

Kde najdu aktuální závody

Mrkněte na termínovku závodů Spartan Race.

Winter Spartan Race


Tradiční otevírák sezóny, který se koná zpravidla počátkem roku u Liberce. Kromě tradičních a nových překážek je závod o to větší výzvou, že se potýkáte se sněhem.


Spartan Race Kids


Spartan Race je záležitostí pro malé i velké. Ty malé můžete přihlásit do kategorie Spartan Race Kids. Ratolesti si užijí dobrodružství v podobě skákání, běhání a nikomu nevadí, když se ušpiní. Překážky jsou připravené tak, aby je děti zvládly, bavily se a nenuceně rozvíjely fyzické schopnosti.


Že je na vás Spartan Race moc drsný? Ale kdeže


Spartan Race vznikl jako závod pro všechny, co se chtějí bavit a testovat své limity. Je to férový závod, který vás posune a zocelí, přesto se nemusíte bát, že ho nezvládnete. Například základní kategorie Sprint měří jen 5 km. A kdo ví, třeba vás to chytne. Jo, pravděpodobně vás to chytne.

 

Chci číst více o OCR závodechZajímá mě svět běžeckých závodů

Další články