Zacvakávat či nezacvakávat to je, oč tu běží

Leckdo, kdo nášlapné pedály nevyzkoušel, stojí před zásadní otázkou – jezdit zacvaknutý nebo ne? Tenhle krátký průvodce by měl s tímto dilematem alespoň trochu pomoci.

Proč se zacvakávat? Tak především, i když se vám to bude zdát podivné, je to bezpečnější.  Jezdec spojený napevno s kolem se stává součástí kola a kolo zase součástí jezdce a oba tvoří jeden pevný celek, takže se výrazně snižuje riziko spadnutí z kola například při prudkém sjezdu a těžkém terénu. Tam, kde byste bez nášlapů vyletěli ze sedla vás nášlapné pedály spolehlivě udrží ve hře. Největším problémem je v této situaci mentální bariéra, kdy vám na mysl stále znovu a znovu přichází myšlenka „Jestli teď spadnu, je po mě.“ Když se nad tím ale zamyslíte, spadnout se může i bez nášlapných pedálů. S nášlapnými pedály je pravděpodobnost výrazně nižší.

Druhá věc – šlapete mnohem efektivněji než na normálních šlapkách. Díky tomu, že do nášlapných pedálů můžete dát nohy jen v k tomu určené speciální obuvi, máte zajištěnou tu nejlepší pozici chodidla na šlapce a to i bez toho, abyste se museli stále kontrolovat. Navíc – a to je asi největší výhodou nášlapných pedálů – zabíráte, i když jde noha nahoru. Jednou nohou vždy tlačíte pedál dolů, zatímco druhá noha tahá druhý pedál nahoru. To normální šlapky neumí. Prosím nevytrhávat tuhle větu z kontextu.



A konečně třetí věc – nášlapné pedály vás donutí pracovat na technice jízdy. Budete muset jezdit efektivněji, možná se naučíte při brždění postavit bike na přední kolo, vybalancovat rovnováhu a počkat na zelenou (na křižovatce), možná půjdete dál a naučíte se tenhle kousek používat v ostrých terénních zatáčkách k přehození zadního kola. Možná se naučíte lépe skákat překážky, bike se mnohem lépe zvedá do vzduchu, když je s vámi pevně spojený.

A nyní opačný pohled, proč nášlapné pedály nepoužívat. Přemýšlel jsem dlouho nad nějakým důvodem, proč to nedělat a nakonec mě přeci jen něco napadlo – v botách do nášlapných pedálů se opravdu špatně chodí. Když budete muset bike vést či tlačit neprostupným terénem delší dobu, nohy vás proklejí. A pak to také něco stojí – něco tretry s kufry (kufr je ten bazmekt na spodní straně tretry, co se zacvakává do nášlapného pedálu), něco nášlapné pedály. Ale tak je to se vším, věci mají svojí cenu. Pokud nemáte zvýšené nároky, nebo nechcete okolí ukázat, že na to máte, vejdete se pohodlně do cca 4000,- Kč.



Zvláštní kapitolu tvoří poměrně hodně rozšířený mýtus, že s nášlapnými pedály je nutné nejprve mnohokrát spadnout a ublížit si, než si na ně člověk zvykne. Ano, je to tak. Nešikovný člověk tohle bude muset skutečně absolvovat. Jezdec, který jen trochu udrží rovnováhu a nemá potřebu být ihned králem nášlapných pedálů začne jezdit opatrně, vyzkouší si svoje možnosti, bude se učit poctivě vycvakávat někde na rovině a ne v exponovaných chvílích. A zvládne to. Je to samozřejmě nové a chce to trénink, jako ostatně všechno ostatní.
A nakonec to nejlepší – výrazně se sníží počet žádostí o zapůjčení kola na „projetí“ – bez treter s kufry to prostě nepůjde.

Poslední slovo, jestli pořídit nášlapné pedály bude mít nakonec stejně každý jezdec, ale pokud budete mít možnost, vyzkoušejte je. Nic se tím nedá pokazit a třeba posunete svoji jízdu zase o kousek dál.

Další články