Městské cyklostezky a trasy

V Praze je ta situace jiná, ale i v Berlíně se cyklonadšení lišilo čtvrť od čtvrti. Z pohledu mé krátké návštěvy bylo nejvíce kol a cyklistů v Kreuzbergu. Současně tam ale také pro ně byla nejhorší infrastuktura v Berlíně. V té době to byla čtvrť silně osídlená pankovou a bohémskou enklávou. Jezdilo se na kolech všech značek a typů, obvykle naprosto očesaných, dnešní terminologií řečeno, na holokolech. Zajímavé je, že i tyhle hrůzy byly častým předmětem krádeží. Přeprava na kole ale byla zadarmo a přitom se dalo dojet kamkoliv. Ve čtvrti byl automobilový provoz nižší, než jinde.

Když jsem byl nedávno v Malmö, vcelku mne zaskočila podobnost s pradávnou návštěvou Berlína. Tedy ohledně kol. Na naše poměry nezvyklé množství cyklistů, Holanďana by to asi nepřekvapilo, ale našince jistě ano. A zase ta stará kola, často jen s tou opravdu nejnutnější výbavou na oko policistům. I v Malmö se kola ztrácí a je to na denním pořádku. Malmö má mnoho přistěhovalců, drtivá většina z nich je na sociálních dávkách, a ti zde řídí čilý obchod s koly. Nějakým způsobem mají zorganizovaný i oběh kol mezi městy. Vyloučí tím, aby si zájemce koupil v arabské čtvrti levné kolo a ještě navíc svoje. Koupit v garáži staré kolo je levné, takže když ho potom někdo ukradne, zase to tak nebolí. V Malmö se dostanete na kole kamkoliv ve městě i za něj. Odjet na piknik u moře na kole je běžné. Cyklistické trasy, i když ještě nejsou komplexní, dávají smysl a splňují hlavní zásady pro městské cyklostezky - nenáročnost terénu, úpravu povrchu a dobré značení.

Holandsko je z hlediska kola jako dopravního prostředku mekkou všech koláků. Na šestnáct milionů obyvatel tu vychází dvacet milionů jízdních kol, osobních automobilů je přitom registrováno jen sedm milionů. Je zde preferován městský typ rámu s velkými koly. Charakteristický je vzpřímeným sed a pohodlné sedlo. Většina kol má nějaký nosič, košík nebo držák na tašku.

Na kolech se jezdí na nákupy, do práce, do školy, na pikniky za město nebo do parků. Není to ale dáno nějakou výjimečnou láskou Holanďanů ke kolům. Zásluhu na tom zcela zásadně mají programy rozvoje dopravy ze sedmdesátých let, kdy byla jasně koncipována pravidla rozvoje cyklistických tras. To samozřejmě souviselo i s uznáním kola jako rovného dopravního prostředku a implementace hlavních zásad při územním plánování. Trasy musí být jednoduché, musí občana dovést k cíli rychle, musí se odstranit čekání na křižovatkách. Trasy musí počítat s narůstajícím množstvím cyklistů a automobilová doprava nesmí získávat přednost před cyklistickou přepravou. Neumím si představit výlet na kole na piknik za Prahu bez použití vlaku nebo metra. V zásadě tak zbývá jen přesun s kolem v MHD nebo piknik nasměrovat nejlépe do některého z parků.

V Českých zemích je zatím cyklistický život diskriminován, zdá se mi. Když už se zbuduje nějaká osamocená cyklostezka, obvykle zaujme pouze cenou, sloupy osvětlení stojícími vprostřed, nesmyslným křížením a při styku s automobilovou trasou jednoznačné znevýhodnění jízdního kola.

Pro budování cyklostezek je asi skutečně nejlepší se obrátit pro poučení do Holandska. I laik postřehne hlavní zásady výstavby městských cyklostezek. Přímočarost, propojenost, obslužnost a bezpečnost. Cyklista musí cíl dosáhnout jednoduše a přímočaře, bez zbytečných objížděk a zajížděk a čekání na semaforech. Hlavní trasy musí být propojeny a navazovat. Městské cyklostezky musí vést k zásadním cílům obslužnosti: do škol, úřadů a firem, do obchodů a marketů, ale i do zdravotnických středisek a k turistickým cílům.

V Čechách je to samozřejmě obrovský problém, protože výstavba městských cyklostezek vyžaduje dlouhodobé plánování a kontinuitu, což z našich volených zástupců nedostaneme ani násilím. A to navíc ve své laické úvaze vycházím ze starého modelu, kdy se má na roveň postavit kolo a automobil. Sám jsem ale přesvědčen, že moderní doba by měla klást důraz mnohem více na kolo. Samozřejmě, že sníh a zima u nás na nějaký čas kola omezí, ale zejména klimatičtí alarmisté by se měli programu městských cyklistických tras ujmout, vždyť podle nich tu za čas budeme jezdit celý rok v trenkách.

 

Chcete si vydělat spoluprací na našem blogu?

Více informací naleznete na této stránce - klikni zde.

Další články