Jak jsem naposledy jel bez cyklistické přilby, už jsem poučen a bez ní nepojedu

Někdy si říkám, jestli by se jako otec od dvou dětí nemohl začít chovat trochu zodpovědně. Svoje ratolesti bez cyklistické přilby nepustí ani na dvorek za chalupou, ale sám si jí nevezme. Jenže raďte staršímu bráchovi.

Když se mu táta pokusil nenápadně naznačit, že by bez cyklistické přilby po úzké Černokostelecké silnici v husté dopravě mezi kamiony a spěchajícími řidiči v žádném případě nejel, tak na něm bylo vidět, že mu naštěstí ještě nějaký respekt zůstal. Ale ne moc, protože pak nás seznámil se svým zpátečním plánem trasy po klikatých silnicích mezi poli.
,,Tam to tedy budeš mít lepší, pojede okolo nějakej blázen a budeš rád, když uhneš do škarpy,“ pomyslel jsem si. Nahlas jsem to ovšem poučeně neřekl. Ten by zuřil. Nedejbože, kdyby se pak někde potkal se stromem. Myslím, že jsem viděl už dost pádů z kola a bez cyklistické přilby je to hazard o život.



Ne každému pádu z kola lze zabránit

Před lety jsem byl vedoucí na skautském táboře a někdy jsem se skutečně nestačil divit, co některé děti napadne. Vraceli jsme se z koupání a potřebovali jsme, aby chlapci sjeli strmý kopec k táboru. Já byl nahoře a hlídal, druhý vedoucí byl dole v zatáčce a dával pozor, aby odněkud nevyjelo auto. Mezi dětmi byly rozestupy a dostávaly od nás signály, kdy vyjet. Všechny měly na hlavě cyklistické přilby a zdánlivě se nemohlo nic stát. To jsme ovšem přecenili inteligenci malého Ládi. Ten totiž po signálu pro kluka před ním, zcela nečekaně vyjel a strčil mu do drátů u předního kola klacek. To, co následovalo, si asi dovedete představit. Kluk přeletěl řídítka a zmizel v křoví u silnice. Už je to pár let, ale kdyby byl bez cyklistické přilby, tak si raději ani nechci domýšlet, kam by nečekaná Láďova klukovina vedla.

V okolních zemích jsou cyklistické přilby naprosto běžné i pro dospělé
Někdy mi přijde, že jezdit bez cyklistické přilby je u nás, zejména pro dospělé, národní sport. Při mém studiu v německých Drážďanech si však nešlo nevšimnout, že vyjet na cyklostezku podél Labe bez cyklistické přilby bylo velmi vzácné, a nikdy jsem nezaregistroval, že by to tam někdo kontroloval. Na této rušné cyklostezce byly cyklistické přilby jednoduše nutností, protože pozornost druhého cyklisty nebo bruslaře sami ovlivnit nemůžete. Ačkoliv má srážka cyklisty s bruslařem jasného vítěze, pak kam člověk spadne, často naplánovat nelze. A v takové situaci je člověk zatraceně rád, že nejel bez cyklistické přilby. Když jsem se díval na internetu, tak používání cyklistické přilby je v Evropě v řadě zemích povinné, třeba v Rakousku bylo zavedeno pro děti letos v létě.



Na cyklostezkách v Praze jsou cyklistické přilby dnes už samozřejmostí

Dnes jsou na cyklistických stezkách, zejména v Praze, cyklistické přilby samozřejmostí. Možná k tomu napomohla veřejná debata zastupitelů nebo i tragická smrt našeho předního zpěváka Vladimíra Tesaříka ze skupiny Yo Yo Band, který absenci cyklistické přilby zaplatil životem na jednom z nejoblíbenějších volnočasových míst v Praze. Jenže vždycky se najde někdo, jako třeba můj bratr, kterému nutnost používání cyklistické přilby prostě nevysvětlíte.

Jak jsem bez přilby sjížděl v noci kopec z Neveklova, takovou hloupost už nikdy neudělám
Ale nerad bych se stavěl do role někoho, kdo by ostatním říkal, co mají dělat. Zpravidla takoví lidé mají sami máslo na hlavě. A když si vzpomenu, jak jsem sjížděl v noci bez cyklistické přilby kopec od Neveklova k Benešovu, říkám si, že to byl hazard, který bych už dneska určitě neudělal. Potřeboval jsem chytit poslední spoj na Prahu a v takový moment člověk hlavně řeší, aby byl na nádraží včas, a ne, zda má raději slézt kola, zvláště když je tma jak v ranci.

Musím zaťukat na dřevo, ale i když na kole jezdím často, nikdy se mi naštěstí nic nestalo. Se zkušenostmi, a přestože to nerad přiznávám, i věkem, bych na kolo bez cyklistické přilby už nesedl. Samozřejmě, že cyklistické přilby neochrání od pádu, ale v okamžiku, kdy člověk neudrží rovnováhu a letí přes řidítka je vděčný za jakoukoliv ochranu.

Cyklistické přilby nejsou povinné, ale bez nich s vyplacením pojistného po úrazu nepočítejte
Podle Besipu je 75% úmrtí na kole způsobeno úrazem hlavy a je naprosto bez debat, že jedinou ochranou jsou cyklistické přilby. Pokud bychom měli nechat promluvit statistiku ještě jednou, tak cyklistické přilby mohou předejít až 80% všech vážných poranění hlavy po pádu z kola.
V dnešní době bude těžko někdo někomu nařizovat, aby používal cyklistické přilby. Samozřejmě, že na některých cyklostezkách, zejména ve městech, jsou cyklistické přilby povinné a děti je musí nosit dokonce ze zákona, ale nějaké obecně uznávané pravidlo, jako v případě osvětlení kola za tmy, se na cyklistické přilby nevztahuje. Na druhou stranu loňské rozhodnutí Nejvyššího soudu v Brně, kdy se cyklista domáhal odškodnění po sražení autem, které nezavinil, bylo vzhledem k tomu, že jel bez cyklistické přilby, pro řadu lidí docela překvapující. Nejvyšší soud totiž v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl:,,Nepoužití ochranné přilby cyklistou starším 18 let je porušením prevenční povinnosti uložené občanským zákoníkem.“ V této souvislosti pak nepoužití cyklistické přilby může vést k tomu, že vznik škody utrpěný cyklistou při dopravní nehodě zakládá jeho spoluzavinění na vzniku škody. Pro řadu pojišťoven je logicky užívání cyklistické přilby naprosto zásadní pro posuzování pojišťovacích událostí.


Je každého soukromá věc, zda bude mít při jízdě na kole na hlavě cyklistickou přilbu nebo ne, ale z mého pohledu je to vyřešená záležitost. Zkrátka, na kole bez cyklistické přilby už nepojedu a doufám, že se mi to konečně podaří vysvětlit i bratrovi.

Další články