Běžecké hodinky

4 tipy, jak pomůžou ke zlepšení výkonu

Toužíte, abyste se při tréninku zlepšili a na dalším závodě zaběhli maximum? Přečtěte si, jak vám běžecké hodinky přispějí k dosažení životní formy.

Běžecké hodinky jsou stále chytřejší a chytřejší. Dovedou sledovat obrovské množství dat, která se hodí před, během i po výkonu. Dokonce i běžecké hodinky střední třídy oplývají funkcemi, které si tak může dopřát každý nadšenec toužící po vylepšení formy.

Běžecké hodinky: Trenér na zápěstí

Skutečně, funkce jsou natolik dokonalé, že díky nim běžecké hodinky v některých situacích nahradí trenéra.

Tahle situace je navíc umocněná tím, že “chytřejší” běžecké hodinky lze snadno spárovat s běžeckými aplikacemi a dosáhnout ještě zajímavějších informací.

Běžecké hodinky – trenér, který na mě nekřicí

Běhám s hodinkami Suunto Ambit3 Peak, které patří spíše do kategorie multifunkčních hodinek. Jde ale o to, že jejich nastavení provádím pomocí aplikace MovesCount, které mi umožňuje sledovat pokroky, plánovat tréninky a třeba si připravit navigaci pro dlouhou trasu.

Pomáhá mi to porovnávat výsledky z tréninku a ze závodů - díky přesným informacím získávám motivaci ke zlepšování. Běžecké hodinky jsou tak němým trenérem, který mi hodně pomáhá.


4 věci, ve kterých jsou běžecké hodinky přínosné


1. Běžecké hodinky poradí, jak odpočívat

Recovery time, neboli doba odpočinku, jsou parametry, který určuje dobu nutnou k regeneraci od posledního tréninku.

Běžecké hodinky během tréninku shromažďují data, která promění právě v konkrétní údaj, například 6 hodin, 2 dny… Sportovní hodinky Polar Vantage V přeměnily parametr do ještě příjemnější formy, například “váš kardio systém není plně obnoven, jeden den odpočívejte”.

Data z běžeckých hodinek nejsou svatá

To ale neznamená, že když vám běžecké hodinky “přikážou” odpočinek 22 hodin, nejede přes to vlak: Některé tréninkové metody jsou založené na budování vytrvalosti skrze nemožnost tělo zotavit (třeba 2 dlouhé běhy za sebou).

Každopádně je dobré vědět, za jak dlouho zregenerujete. Optimalizujete tréninkové zatížení, vyhnete se nemocem a přetrénování. Pokud si nejste jistí svou intuicí, běžecké hodinky vás zkontrolují.

Vždycky se řiďte pocitem a selským rozumem.


2. Laktátový práh – běžecké hodinky ukážou míru únavy

Laktátový práh se někdy nazývá také anaerobní práh. Je to okamžik, kdy se začíná kyselina mléčná (vedlejší produkt energie vzniklé z glukózy) tvořit v krvi. Jakmile se kyselina mléčná dostane do svalů, jenom tak jí “nevyženete”.

Laktátový práh je jeden ze základních tréninkových ukazatelů a představuje konkrétní míru vynaloženého úsilí či tempa, kdy se začíná zrychlovat únava. Jakmile tedy překročíte hranici laktátového prahu, cítíte se unavenější a musíte zpomalit, nebo úplně zastavit. 

Běžecké hodinky, například sportovní hodinky Garmin Fenix, nebo Forerunner 935, dokáží sledovat jednoduchou 30 minutovou relaci, která odhadne váš laktátový práh.

Stanovení prahové hodnoty vám pomůže předvídat výkonnost v tréninku a závodech. Díky běžeckým hodinkám se vám tak podaří zůstat pod, nebo na hranici laktátového prahu, a běžet v ideálním a udržitelném tempu.



3. VO2 max aneb úroveň vytrvalosti

VO2 max je měřítko, které vám ukáže, jak dobře váš organismus používá kyslík. Je to nejlepší ukazatel aerobní vytrvalosti. Čím vyšší číslo, tím běžíte rychleji a lépe. VO2 max tedy vrhne světlo na vaši schopnost vyrovnat se s vytrvalostí.

Běžně se měří v laboratoři na pásu, kde na vás připnou řadu senzorů a nasadí vám masku. Dobrou zprávou je, že tento parametr změříte i díky běžeckým hodinkám.

Například fitness hodinky Suunto 3 Fitness, běžecké hodinky Garmin Forerunner 935 či sportovní hodinky Polar V800 nabízejí odhadované maximální hodnoty VO2.

Sice nejsou přesné jako laboratorní testy, ale poskytnou velmi užitečné informace.



4. Kadence – běžecké hodinky pomáhají s rytmem

Může být obtížné udržet stálý rytmus běhu. Jakmile přijde únava, nebo malá krize, kadence se sníží, rychlost padá a s ní také výkon. Někdo si dokáže v hlavě nastavit tempo a nepustit ho.

Někdo ale potřebuje ukazatel, který tempo drží a drží. Běžecké hodinky, které umí měřit kadenci, vám pomůžou k efektivnějšímu pohybu.

Běžecké hodinky umí odhadnout kadenci přímo ze zápěstí na základě snímání pohybu akcelerometrem – Polar Vantage, Garmin Forerunner 235 či Suunto Ambit3.

Pokud to běžecké hodinky nezvládnou, stačí k nim připojit foodpod, který si nasadíte na nohu a přes bluetooth připojíte s běžeckými hodinkami.

Běžecké hodinky jsou tak skvělým nástrojem nejen pro začátečníky, ale i pro pokročilé běžce, kteří chtějí trénovat efektivněji a běhat rychleji. Běžecké hodinky svým způsobem nahrazují trenéra či dražší metody měření výkonu.

Zajímáte se o další tipy sportovních hodinek? 


Prohlédněte si také další články na našem blogu

Porovnat běžecké hodinky

Další články